niedziela, 7 czerwca 2020

Wyobraznia,skojarzenia i sny,

 

Wyobraźnia,skojarzenia i sny,

 

surrealizm «kierunek w literaturze, sztuce i filmie XX w. dążący do uniezależnienia wyobraźni artysty od reguł logicznego myślenia i wszelkich norm estetycznych i moralnych»

  https://sjp.pwn.pl/slowniki/surrealizm

Surrealizm (in. nadrealizm) to kierunek w sztuce zapoczątkowany we Francji w latach 20. XX wieku. Głównym teoretykiem i współtwórcą był francuski poeta André Breton, autor Manifestu surrealistycznego opublikowanego w 1924 roku.

Inspiracją dla surrealistów było malarstwo Hieronima Boscha, a bezpośrednimi poprzednikami byli dadaiści oraz włoski malarz Giorgio de Chirico, którego twórczość wywarła na nich ogromny wpływ.
 https://epodreczniki.pl/a/surrealistyczne-wizje-artysty/D1EcBEohR#D1EcBEohR_pl_main_concept_1

Cechy surrealizmu

Surrealiści odeszli od realistycznego naśladownictwa natury. Dążyli do uwolnienia się spod kontroli rozumu oraz narzuconych norm estetycznych i moralnych. Ich celem było poszukiwanie wolności twórczej i prawdy o człowieku w głębi jego psychiki, dlatego odwoływali się do podświadomych obszarów umysłu, lęków, przeczuć i wspomnień. Inspirację stanowiły sny, halucynacje, baśnie, mity oraz twórczość dzieci i umysłowo chorych.
Swoje artystyczne wizje tworzyli na zasadzie swobodnych skojarzeń, zestawiając różne elementy w sposób przypadkowy i automatyczny, zaskakujący, często absurdalny i pozbawiony logiki.
Kierunek cechowała swoboda w doborze technik artystycznych, ze szczególnym upodobaniem do tych umożliwiających czynności automatyczne. Należał do nich frotaż, kolaż, dekalkomania oraz fumaż (zadymianie, przypalanie). Artyści wykorzystywali zarówno formy nawiązujące do natury, jak i bliskie abstrakcji.
 https://epodreczniki.pl/a/surrealistyczne-wizje-artysty/D1EcBEohR#D1EcBEohR_pl_main_concept_1

Max Ernst, „She keeps her secret”, 1925, Scottish National Gallery of Modern Art, Edynburg, Wielka Brytania, wanford.com, CC BY 3.0
 

Max Ernst, „Samotne drzewo i drzewa zjednoczone”, 1940, Muzeum Thyssen-Bornemisza, Madryt, wikiart.org, domena publiczna
 

Przedstawiciele surrealizmu

Czołowymi przedstawicielami surrealizmu byli:
  • Salvador Dalí
  • Max Ernst
  • Joan Miró
  • René Magritte
  • Francis Picabia
  • Yves Tanguy
Ilustracja przedstawia obraz Salvadora Dalí „Trwałość pamięci”. Jest to dzieło surrealistyczne. Na obrazie widzimy zegary - są one przedstawione jako lejące się/gibkie przedmioty.
Salvador Dalí, „Trwałość pamięci”, 1931, Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MoMA), Nowy Jork, USA, parhlo.com, CC BY 3.0 
Ilustracja przedstawia dzieło Maxa Ernsta „Słoń Celebes”. Na obrazie widzimy surrealistycznego słonia. Z tułowia wychodzi długa rura, na końcu której znajduje się głowa byka z rogami.

Max Ernst, „Słoń Celebes”, 1921, Tate Modern, Londyn, Wielka Brytania, itibritto.com, CC BY 3.0



Ilustracja przedstawia obraz Salvadora Dalí „Płonąca żyrafa”. Na pierwszym planie widzimy sylwetkę postaci, której z nogi oraz klatki piersiowej wychodziły otwarte szuflady. W tle widzimy płonącą żyrafę oraz sylwetkę innej postaci.
Salvador Dalí, „Płonąca żyrafa”, 1937, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w San Francisco (SFMOMA), San Francisco, USA, wikiart.org, domena publiczna   


Ilustracja przedstawia obraz Joana Miró „Kobieta i ptak w świetle księżyca”. Na obrazie widzimy surrealistyczną postać kobiety oraz ptaka. Widoczne są także księżyc oraz gwiazdy. Prezentowana kompozycja należy do serii tak zwanych „powolnych” obrazów, namalowanych w latach 40., których tematem był opracowywany w wielu wariantach motyw kobiety i ptaka. Na ceglasto-rudym, przyciemnionym ku dołowi tle widnieją kształty nakreślone sumarycznie za pomocą czarnych i białych linii. Układy linii i kolorowych form, ułożonych w pozornym chaosie i o zakłóconej skali, budzą skojarzenia z postaciami ludzkimi i zwierzęcymi. Dominującym kształtem jest pojawiająca się w centralnej części obrazu postać w czarnej, ozdobionej białym i czerwonym pasem sukni oraz widoczny nad nią po prawej błękitny sierp księżyca.
Joan Miró, „Kobieta i ptak w świetle księżyca”, 1949, Tate Gallery, Londyn, Wielka Brytania, tate.org.uk, CC BY 3.0      

Ilustracja przedstawia obraz „The Human Condition I (Ludzki stan)” autorstwa René Magritte. Na obrazie widzimy sztalugę z krajobrazem pola oraz lasu. Za sztalugą znajduje się okno. Widok z okna pokrywa się z obrazem na sztaludze co tworzy jedną całość, czyli widok pola oraz lasu.

René Magritte, „The Human Condition I (Ludzki stan)”, 1933, Bruksela, Belgia, atlasofplaces.com, CC BY 3.0
Ilustracja przedstawia obraz „Golconda (Spadanie)” autorstwa René Magritte. Na obrazie widzimy spadające z nieba postaci mężczyzny w czarnym płaszczu oraz kapeluszu. W tle widać budynki.
René Magritte, „Golconda (Spadanie)”, 1953, Menil Collection, Houston, USA, wikiart.org, domena publiczna  
Ilustracja przedstawia obraz Yves Tanguy „Mamo, tata jest ranny!”. Na obrazie widzimy ciemną chmurę z prawej strony, dookoła znajdują się małe elementy. Dzieło wykonał Yves Tanguy, który był malarzem amerykańskim, pochodzenia francuskiego - samouk. Tanguy w swoich obrazach przeważnie przedstawiał wizje fantastycznych przestrzeni, przypominających widoki dna morskiego pokrytego amorficznymi tworami.
Yves Tanguy, „Mamo, tata jest ranny!”, 1927, Museum of Modern Art Nowy Jork, artsdot.com, CC BY 3.0

 Tablica inspiracji:


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.