Witam wszystkich uczniów!
Na początku przygotowanie do lekcji:
POP-art
Kierunek
ten został ukształtowany przez konsumpcyjny styl życia w Ameryce
Północnej. Artyści tworzący w tym kierunku wzorowali się na dziełach
surrealistycznych, które kreowały obrazy burzące logiczny porządek
rzeczywistości. Powstawały więc nietypowe zestawienia, obrazy komiksowe
oraz dzieła z naturalnie odwzorowanymi obiektami. Artysta za cel obrał
sobie przedstawienie rzeczywistości dużych miast oraz wpływu kultury
masowej.
Na
początku pop-art widoczny był przede wszystkim w malarstwie. Z czasem
zaś nurt ten dawał o sobie znać w tworzeniu niezwykłych aranżacji i
instalacji.
Większość
z nas przypuszcza, że powstał on w Stanach Zjednoczonych, co jest
bardzo mylące. Po raz pierwszy terminu pop-art użył brytyjski krytyk
sztuki Lawrence'a Alloway około 1954 roku, który wraz z takimi artystami jak Richard Hamilton i Eduardo Palozzi należeli
do Niezależnej Grupy Dyskusyjnej zorganizowanej przy Instytucie Sztuki
Współczesnej w Londynie. W 1956 roku zorganizowali oni wystawę w Whitechapel Art Gallery w Londynie zatytułowaną This Is Tomorrow. Wystawa
ta jest uważana za początek nowego kierunku w sztuce angielskiej.
Wyłoniła ona bowiem zasadnicze tematy pop-artu: reklamę i gwiazdy
środków masowego przekazu. Prezentowana na niej sytuacja przestrzenna
uwidocznia jeszcze jedną intencję artystów - potrzebę angażowania
wszystkich zmysłów widza poprzez mieszanie dyscyplin oraz środków
wyrazu. Wystawiony na niej kolaż R. Hamiltona "Co sprawia, że dzisiejsze domy są tak różne, tak atrakcyjne?"
uważany jest za pierwsze znaczące dzieło pop artu. Został on uznany za
wyraz kondensacji ikonografii i postaw estetycznych tego kierunku -
charakteryzuje go bowiem typowe dla pop-artu zainteresowanie techniką
(magnetofon, odkurzacz) oraz reklamą, odwołania do seksu, upodobanie do
stereotypów, widowiskowości i komiksów
źródło: https://planetaplastyki.blogspot.com
![]() |
R. Hamilton, Just what is it that makes today's homes so different, so appealing? |
/
Najbardziej znaczącą postacią pop-artu był Andy Warhol, który w
1960 roku zaczął malować butelki Coca-Coli. W swej twórczości
wykorzystywał on obrazy ze środków masowego przekazu - prasy, reklamy i
telewizji. Jego najlepszymi pracami są portrety gwiazd filmowych w tym
portrety Marilyn Monroe. Jednak, na równi z portretami sławnych osób,
Warhol czynił tematami swojej sztuki sprzęty oraz produkty codziennego
użytku, np. puszek z zupą, butelki z coca-colą, czy też opakowania
zmywaków, które następnie powielał w masowych ilościach.
![]() |
Andy Warhol, Puszki z zupą Campbella |
plastyka,wyd.MAC |
Kolejnym popularnym artystą tworzącym w stylu pop-art jest Roy Lichtenstein, który wprowadził do swego malarstwa komiksy będące jego znakiem rozpoznawczym. Lichtenstein odmalowuje
świat przedmiotów i wizerunków funkcjonujących w tak zwanej świadomości
masowej, a więc tych, które przedostają się do niej głównie dzięki
masmediom.


Polska
wersja pop-artu po raz pierwszy pojawiła się na scenie międzynarodowej w
latach 70, kiedy to w czasopiśmie "flash art" pojawiły się m.in.
fotografie Natalii Lach - Lachowicz z cyklu pt. "Sztuka
konsumpcyjna". Lachowicz pokazuje modelkę podczas wykonywania różnych
gestów i czynności, związanych z konsumpcją. Samo zdjęcie nie jest celem
pracy, jest ono jedynie narzędziem oraz metodą zapisu. Warto również
dodać, że artystka często fotografowała samą siebie.
Pop
art nie przyjął się w Polsce tak jak w Stanach Zjednoczonych czy
Zachodniej Europie, gdyż nie istniały wówczas odpowiednie warunki
polityczne, ekonomiczne i kulturowe. Kierunek ten zwrócił jednak uwagę
polskich artystów ponownie na sztukę figuratywną - nowy sposób
wykorzystywania przedmiotów pospolitych.
Styl pop-artu zaadoptowali Benon Liberski oraz Jerzy Krawczyk dając
fotograficznie przedstawionym przedmiotom główną rolę w swoich
dziełach. Ważną rolę w dobie polskiego pop-art odegrali twórcy
polskiego plakatu, tacy jak Roman Cieślewicz oraz Jan Młodożeniec.
Za polską odmianę pop-artu uważa się sztukę Jana Dobkowskiego oraz Jerzego "Jurry" Zielińskiego tworzących jako grupa Neo Neo Neo w latach 70.
Za polską odmianę pop-artu uważa się sztukę Jana Dobkowskiego oraz Jerzego "Jurry" Zielińskiego tworzących jako grupa Neo Neo Neo w latach 70.
![]() |
Benon Liberski, Western |
![]() |
Roman Cieślewicz, Fabryka obrazów |
![]() | |||||||||
Okładka czasopisma flash art | źródło: | https://planetaplastyki.blogspot.com |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.